Hun er skribent, komponist og hardingfelespiller. Prosjektene hennes, solo og i grupper som Slagr, Tokso og den nye trioen HYTTA, spenner fra det helt tradisjonelle slåttespelet, via samarbeid i folkemusikkens grenseland til musikk langt unna norsk tradisjonsmusikk. Anne Hytta vokste opp i en musikkinteressert familie, der et høydepunkt for henne og søstera var bygdekveldene i Tuddal med Knut Buen som konferansier.

Tuddal var bare en halv times kjøring hjemmefra, men likevel med en annen og litt eksotisk bygdekultur, minnes hun i intervjuet. Fra første stund forelsket hun seg i spelet til Einar Løndal, hans måte å forme toner og slåtter på, og etter hvert kom hun i lære hos ham. I podkasten får du høre to slåtter Hytta lærte av Løndal, blant annet en springar hun ikke tidligere har spilt inn, «Agerhusen».

Folkemusikks podkast: toneformeren Anne Hytta

Våren 2020 slipper vi første sesong av Folkemusikks podkast, i fem episoder: portrettintervjuer med Aslak Brimi (fele), Hilde Fjerdingøy (durspell) og Anne Hytta (hardingfele), en plateprat med Kjetil Bjørgan og Carl Petter Opsahl og et todelt musikkreisebrev fra Usbekistan med Jens Lunnan Hjort og Mathias Hatleskog Tjønn. Podkastene finner du på Acast, Spotify, iTunes og alle andre steder en lytter til podkaster. Hvis du ikke finner podkasten vår på din favoritt-podkastspiller, så ta kontakt med redaktøren!

Einar Løndal var flink med barn og en nysgjerrig og entusiastisk læremester, husker Hytta – men som læremester var han svært nøye. Slåttene hadde Løndal fra sin far, og det faren hadde lagt inn i slåtten, det skulle være med – hvis ikke så han det som et tap.

«Det har tatt meg lang tid å føle at jeg eier slåttene sjøl,» forteller Hytta. «Samtidig er jeg grenseløst takknemlig for at jeg har fått et trygt og solid vokabular for å uttrykke slåttene, det gir en trygghet til sjøl å bygge på. Jeg tenker slåttene som et landskap med uendelige variasjonsmuligheter, ikke en note du skal spille fra A til Å.»

Hytta har gitt ut tre soloplater, hvorav den siste, Strimur (Talik, 2017), fikk spellemannpris i klassa folkemusikk/tradisjonsmusikk. I podkasten får du blant annet høre gangaren «Gudbrandsdølen» i en annen form enn den Hytta spiller på Strimur. Skal hun spille inn en slått som er spilt inn hundre ganger før, så må det være fordi hun har noe nytt å tilføre den, fastslår hun.

«Selv om man trur man spiller en slått akkurat som en annen, så gjør man jo aldri det. Men jeg prøver alltid å finne flest mulig kilder til hver slått, arkivopptak eller noteoppskrifter, og lager egne variasjoner til jeg synes at det har fått en personlig utforming som gjør det verdt å gi ut.»

Videre forteller hun om hvordan motstanden kan være en venn, hvorfor man må spille med folk som er bedre musikere enn en sjøl, og hvordan samarbeidet med den baluchiske folkemusikeren Abdulrahman Surizehi var som å gjenoppdage opplæringa i Løndal-spelet.

Slåttene du får høre er spilt inn spesielt for podkasten på Biermannsgården i Oslo, med Kjetil Bjørgan bak spakene. Slåttene er:

  1. «Gudbrandsdølen» (gangar etter Mattis Kleppen, noteoppskrift i hardingfeleverket)
  2. «Agerhusen» (springar etter Einar Løndal)
  3. «Kari Midtigard» (springar etter Einar Løndal)
  4. «Margit Langerud» (gangar etter Olav Fyrileiv, noteoppskrift i hardingfeleverket
  5. «Knebukseslåtten», (gangar etter Anund Haugan og noteoppskrift i hardingfeleverket etter Kjetil Løndal)

Intervjuet med Anne Hytta og alle Folkemusikks podkaster finner du på Acast, Spotify, iTunes og alle andre steder der en normalt lytter til podkaster. Hvis du ikke finner podkasten vår på din favoritt-pokastspiller, så ta kontakt med redaktøren.

Mer om Anne Hytta:

Hytta: Gjennom dagen & Margit Myhr: Sviv (sceneverk meldt av Mette og Vegar Vårdal)

Anne Hytta: Strimur (meldt av Bjørn Aksdal)

Slagr: Dirr (meldt av Bjørn Hammershaug)

Anne Hytta: Draumsyn (meldt av Sindre Bremnes)

Anne Hytta spiller «A Rune Tune», som hun har skrevet sjøl og gitt ut på albumet 'Draumsyn', på NRK Telemarkscenen februar 2014. Klikk på bildet for å se videoen.